Sunday, June 28, 2015

Mertua vs menantu

Assalammualaikum,  sahabat2 sekalian. Semoga semuanya sihat hendaknya di bulan ramadhan yang mulia dan penuh keberkatan ini. Tajuk ini sesuai dengan apa yang hendak saya ceritakan disini. Ini adalah kisah benar yang tiada rekaan.

Ada seorang muslimah ni ditakdirkan jatuh cinta dengan seorang lelaki yang berlatar belakang kan kekuarga yang sederhana. Ibunya ketua wanita umno cawangan dan ayahnya adalah pegawai bank. Namun setelah lelaki ini menyatakan hasratnya untuk menikah. Ibunya membantah dengan sebenar benar bantahan. Katanya si lelaki belum matang dan mcm2 tohmahan yang dilemparkan kepada anajnya itu.Namun begitu, anknya hanya diam dan membisu serta cuba menghormati ibunya......

Ok kita sambung nantiiiii

Sunday, November 23, 2014

Rindu nak menulis

Sedang baring selepas selesai mathsurat, terasa rindu untuk menulis kembali. Tp nak kena siap2 untuk buat kuih untukersiapan esok.

Saturday, April 19, 2014

5 RAHSIA YAHUDI YANG ANDA BOLEH GUNA UNTUK DIDIK ANAK JADI BIJAK DAN BERIMAN

5 RAHSIA YAHUDI YANG ANDA BOLEH GUNA UNTUK DIDIK ANAK JADI BIJAK DAN BERIMAN
famous jews

Bilangan mereka tidak ramai.  Hanya beberapa juta sahaja di dalam dunia.

Sejak zaman-berzaman, mereka sering dicemuh, diperangi dan dipulaukan kerana perangai dan tingkah laku mereka.

Namun, itu tidak menjadikan mereka tercicir dalam kelompok hidup manusia lain. Malah, mereka sendiri yang menguasai orang lain. Daripada filem-filem blockbuster Hollywood, politik dunia hingga ke sistem perbankan dunia, semuanya adalah kepunyaan mereka.

Bagaimana mereka melakukannya? Apa yang bagus sangat dengan Yahudi ini? Kenapa Allah berikan semua keistimewaan kepada Yahudi?

Sebelum anda membuat pelbagai andaian dan sentimen kebencian terhadap Yahudi, anda perlu tahu yang rahsia orang Yahudi ini sebenarnya ada pada kita, namun akibat mainan media dan penipuan orang Yahudi, kita alpa dan mengabaikan rahsia ini.

Anda nak tahu apakah rahsianya? Nak tahu bagaimana nak membentuk anak yang bijak dan beriman? Ia bermula sebelum pertemuan di antara si ibu dan si ayah lagi.

1. Ke mana tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi.

Lazimnya orang Yahudi mementingkan keturunan kerana mereka tahu bahawa jika si ibu dan si bapa adalah bijak pandai, maka anak-anak mereka pun begitu juga. Suku kaum Ashkenazi Yahudi yang tinggal di Eropah Timur pada zaman dahulu amat memilih siapa bakal menantu kepada anaknya untuk memastikan keturunannya adalah bijak dan mempunyai I.Q yang tinggi.

Terdapat satu ungkapan di dalam kitab Talmud yang mengatakan ‘Seorang lelaki patut menjual seluruh hartanya supaya dia dapat berkahwin dengan anak perempuan seorang alim, sama juga jika mahu mengahwinkan anak perempuannya dengan seorang alim’. Ini menunjukkan bahawa orang Yahudi amat memandang tinggi golongan bijak pandai di kalangan mereka.

Pada zaman Rasulullah S.A.W sekalipun, kita mengetahui bahawa sebilangan golongan Yahudi yang tinggal di Madinah adalah golongan ahli agama yang bijak, atau lebih dikenali sebagai Ahli Kitab. Sebab itulah banyak surah-surah di dalam al-Quran yang banyak ditujukan kepada golongan Ahli Kitab ini kerana mereka sememangnya faham tentang ilmu bahasa dan kesusasteraan.

Apa yang anda boleh pelajari?

Apa yang anda wariskan kepada anak anda adalah hasil daripada apa yang anda selalu lakukan. Jika anda seorang usahawan yang gigih bekerja, lambat laun anak anak mungkin akan mengikuti jejak langkah anda hasil dari tarbiyah dan pemerhatian. Jika anda seorang guru yang berkaliber, tidak mustahil anak juga akan menjadi guru juga.

Walaupun faktor genetik memainkan peranan penting terhadap perkembangan intelek anak, namun faktor persekitaran juga mempengaruhi ‘apa yang anak anda akan jadi’ nanti.

2. Ini yang mereka buat bila si ibu mengandung…

Jangan terkejut jika anda melihat keadaan ini apabila si ibu sedang hamil. Menurut Dr Stephen Carr Leon yang membuat pengamatan ini semasa beliau berada di Israel, mendapati si ibu akan menyanyi dan bermain piano manakala si bapa pula akan menghadap buku matematik bersama-sama dengan si ibu menyelesaikan masalah matematik yang rumit!

Rasional kepada kecenderungan ini adalah orang Yahudi mahukan anak-anak mereka menjadi genius samada di dalam akademik, muzik dan sebagainya. Hobi secara tiba-tiba si ibu dan bapa ini akan merangsang sel-sel otak bayi untuk menerima saranan yang diingini oleh ibu dan bapa.

Walaupun terdapat perselisihan pendapat tentang kesan muzik yang boleh meningkatkan IQ bayi di dalam kandungan, muzik klasikal boleh memberikan kesan positif terhadap perkembangan awal bayi.

Saintis terkenal, Albert Einstein datang dari keluarga yang meminati sains. Ibu dan ayahnya sering memberikannya buku-buku sains ketika beliau masih kecil.

Sememangnya, orang-orang Yahudi tahu kesan pendidikan awal terhadap anak-anak mereka, walaupun masih dalam rahim ibu lagi.

Apa yang anda boleh pelajari?

Anda tidak perlu meletakkan headfon pada perut anda supaya bayi di dalam kandungan anda. Cukup hanya dengan membaca al-Quran sekurang-kurangnya seusai solat fardhu boleh memberikan kesan yang baik untuk perkembangan otak dan rohani bayi.

Baca surah-surah seperti Surah al-Fatihah, Surah At-Taubah, Surah Yusuf, Surah Maryam, Surah Luqman, Surah Yaasin, Surah An-Nahl dan doa-doa daripada Rasulullah S.A.W. untuk kebaikan anda dan bayi di dalam kandungan serta mendapat perlindungan dan pahala daripada Allah S.W.T

Jika anda inginkan anak yang genius, cuba pelajari sesuatu yang baru seperti belajar bermain Sudoku, permainan silang kata atau apa sahaja permainan yang memerlukan kemahiran berfikir dan penaakulan. Kalau tidak minat sekalipun, sekurang-kurangnya anda lakukan sesuatu yang bermanfaat dan positif kerana ia akan mempengaruhi anak anda nanti.

3. Jaga pemakanan

Makanan yang masuk ke dalam perut bukan hanya untuk mengenyangkan, tapi untuk membentuk tubuh badan yang sihat dan cerdas. Orang-orang Yahudi mengambil berat hal ini sejak anak-anak masih kecil lagi. Mereka tahu bahawa untuk menjadikan anak-anak mereka bijak dan cergas, sel-sel otak perlu sering berhubung dan cekap.

Pemilihan menu semasa makan juga dijaga. Ikan tidak akan dihidang bersama dengan daging kerana menurut mereka, makanan laut dan makanan darat tidak boleh dimakan bersama kerana ia boleh memudaratkan kesihatan. Buah-buahan juga tidak dimakan selepas makan hidangan utama, tetapi dimakan sebelum itu.

Untuk anak-anak yang bersekolah, mereka akan memberikan pil minyak ikan, kacang badam dan madu.

Apa yang anda boleh pelajari?

Tidak dapat dinafikan, orang Yahudi memang sudah mengamalkan apa yang telah dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W 1400 tahun yang lalu. Mungkin mereka tahu tetapi tidak mahu orang Islam tahu.

Makanan-makanan sunnah seperti madu, kismis, buah delima, kurma, habbatus sauda dan buah zaitun memang ada khasiat dan keberkatannya. Sekarang ramai usahawan Muslim yang mengeluarkan produk-produk ini. Ada yang dipakej dalam bentuk makanan dan minuman. Sokonglah mereka.

Anak-anak sememangnya memerlukan makanan-makanan baik. Jadi, jangan biarkan perut mereka diisi dengan makanan yang tidak berkhasiat, mengandungi karbonat yang tinggi, banyak asid, pewarna tiruan dan lemak yang tidak menyihatkan.

4. Sains, matematik dan perniagaan

Matapelajaran Matematik dan perniagaan diberikan perhatian utama. Bagi anak-anak yang belajar di sekolah rendah, mereka akan didedahkan dengan aspek pengiraan sejak kecil lagi. Dibantu dengan pemakanan yang sihat dan aktiviti kurikulum seperti memanah, dan menembak, ia tidak menjadi masalah kepada anak-anak orang Yahudi mempunyai minda yang tajam dan boleh mencapai IQ yang tinggi dalam masa yang singkat.

Semasa berada di sekolah tinggi, pelajar-pelajar akan digalakkan untuk terlibat di dalam sains dan rekacipta. Sekolah mewajibkan setiap pelajar untuk menghasilkan satu produk yang boleh memperbaiki kehidupan orang-orang Yahudi. Jika mereka berjaya dan menghasilkan ciptaan yang berpotensi tinggi, idea tersebut akan dibawa ke institusi yang lebih tinggi iaitu universiti.

Di universiti pula, perniagaan dipandang serius terutama pelajar di dalam jurusan perniagaan. Kerja kursus yang diberikan mungkin agak sama seperti universiti-universiti lain di dunia – buat satu perniagaan dan hasilkan keuntungan.

Tapi yang hebatnya adalah pelajar hanya akan diberi lulus sekiranya kumpulan projek itu dapat membuat keuntungan sebanyak 1 juta dolar! Agak memeranjatkan bagi kita tetapi bagi mereka, ia adalah perkara biasa. Tidak mustahil ekonomi dunia ini dipegang oleh mereka.

Apa yang anda boleh pelajari?

Anak anda belajar di sekolah yang sama dengan rakan-rakan sebayanya, dengan matapelajaran yang sama, dengan guru yang sama. Namun, tahap intelek berbeza-beza.

Anda mungkin tidak boleh mengubah corak pendidikan negara tetapi anda boleh mengubah cara anda memberikan pendidikan kepada anak anda semasa berada di rumah.

Dedahkan anak-anak dengan membaca buku seawal usia yang mungkin. Ajar mereka tentang asas-asas agama, al-Quran dan adab. Ikuti saranan Nabi S.A.W untuk mendidik anak:

“Ajarkan anak-anak kamu solat ketika mereka masuk usia tujuh tahun. Pukullah mereka sekiranya mereka melalaikan solat apabila mereka berusia 10 tahun dan pisahkan tempat tidur mereka.” (Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Cungkil bakat dan kebolehan anak samada di dalam bidang akademik atau sukan. Beri sokongan dan galakan. Sudah pasti anak-anak mempunyai kecerdasan tertentu.

5. Rohani juga perlu dijaga

Walaupun ada di kalangan orang Yahudi yang berfahaman sekular dan tidak mementingkan agama, namun ada di kalangan mereka yang masih berpegang dengan ajaran agama.

Orang Yahudi Ortodok masih mengekalkan adat resam dan peraturan agama Judaism yang dianuti. Mereka berpendapat bahawa agama penting di dalam kehidupan dan dengan menjalankan ibadah, seseorang dapat mengubah dirinya.

Anak-anak dididik dengan pendidikan agama supaya mereka mampu menjadi orang Yahudi yang berguna kepada bangsanya nanti.

Apa yang anda boleh pelajari?

Pendidikan agama sememangnya penting untuk anak-anak. Dengan keadaan zaman yang penuh pancaroba ini, hanya kekuatan rohani sahaja yang mampu menangkis segala macam fitnah dan cubaan dunia.

Dekatkan anak-anak dengan al-Quran. Latih mereka supaya mereka boleh membaca al-Quran, memahami maknanya dan menghafalnya.

Jika anda tidak dapat menghantar anak anda ke sekolah pondok, cukup sahaja dengan didikan dan pengawasan anda. Anda boleh membentuk sahsiah dan keperibadian anak anda jika anda melakukannya ketika mereka masih kecil.

Inilah resepi mendapatkan anak yang bijak dan soleh.

Tuesday, April 15, 2014

PETUA CEPAT DAPAT ANAK


PETUA CEPAT DAPAT ANAK

Bagi yang susah nak dapat anak(mengandung) mungkin anda boleh cuba petua ini. Petua ni saya dapat melalui email daripada salah seorang sahabat saya. Katanya petua ini alhamdulillah memang terbukti setakat ini.

Begini petuanya :

Ambil segenggam kacang hijau.
Rendam kacang hijau itu selama 2 hari (sampai tumbuh ekor anak tauge kira-kira panjang ekor itu menjadi 2 kali panjangnye kepala tauge). Air rendaman tu hendaklah sama aras dengan kacang hijau (bagi kacang tu tenggelam dalam air).
Tutup bekas tu (kalau nak mudah, rendam guna periuk)
Bila dah jadi anak tauge, cuci dan buang kulit hijau yang ada (kulit kacang hijau)
Rebus tauge itu dengan 2 gelas air kira-kira dalam 15 minit dengan api sederhana.
Apabila air rebusan itu dah tinggal jadi separuh. Tapis & ambil air rebusan yang tinggal (kira-kira dalam segelas).
Minum air rebusan itu tiap-tiap pagi bermula dari 1st period sampai waktu subur.
Menurut pengamal petua ini, mereka cuma mengamalkan petua ini sebulan saja. Lepas sebulan amal, dengan izin Allah dia mengandung, katanya. Menurutnya lagi, kawan-kawan nya yang lain yang mengamalkan petua ini juga, Alhamdulillah berjaya mengandung.

Kepada mereka yang inginkan anak, cubalah amalkan petua ini. Cuba amalkan dan tawakal pada Allah. Doa banyak-banyak. Semoga dipercepat menimang cahaya mata. Sekian.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Kepada mereka yang sukar untuk mengandung walaupun telah lama kahwin. Sila baca ‘post’ kali ini. Post kali ini menerangkan punca dan sebab-sebab mengapa anda sukar untuk mengandung. Ia juga memberikan beberapa nasihat yang patut anda amalkan dalam usaha untuk mendapatkan anak. Juga disertakan satu petua yang sangat baik untuk diamalkan.

Semoga arwah guru saya sentiasa dicucuri rahmatNya. Ilmu yang ingin saya kongsikan kali ini dipanjangkan untuk tatapan sekelian yang saya perolehi dahulu sewaktu arwah masih hidup.

Zaman moden kini ramai para isteri yang bekerja menambah pendapatan keluarga. Kewangan keluarga semakin meningkat namun seiring dengannya pula ialah peningkatan kesukaran untuk mendapatkan zuriat dalam bahasa mudah ialah susah untuk mengandung.

Bila timbul masalah ini, doktor pakar sakit puan sangat beruntung kerana mendapati bilangan mereka yang ingin berurusan begitu ramai sekali. Kos rawatan yang dikenakan pula ada yang melibatkan puluhan ribu ringgit dan itu pun belum pasti akan mengandung.
Jadilah wanita tersebut sebagai bahan ujikaji yang diberikan ubat ini dan itu serta
pelbagai rawatan kesuburan lainnya.

Masalah menemui doktor sakit puan ini tidak begitu memudharatkan, ia hanya sekadar memudharatkan kewangan. Yang akan saya ceritakan ini lebih memudharatkan lagi. Bagi yang putus asa dengan rawatan doktor dan alternatif yang lebih mudah dan murah, ramai di antara mereka yang mengalami masalah ini menemui bomoh, dukun dan tukang urut sebagai usaha untuk mendapatkan anak. Inilah yang lebih parah kerana menemui dukun dan bomoh ini sebenarnya adalah permulaan kepada azab yang lebih besar dari Allah kerana telah mensyirikkanNya.

Salah seorang jiran saya sejak kebelakangan ini hampir setiap tahun menerima menantu. Sehingga kini 3 orang anaknya telah selamat melangsungkan perkahwinan mereka. Namun apa yang menyedihkan sekali ialah sehingga kini jiran saya ini belum mendapat pangkat datok kerana anak dan menantu mereka ini masih belum mengandung.

Di tempat kerja saya pula ramai pasangan yang lebih sepuluh tahun kahwin masih belum mendapat anak dan beberapa orang lain pula sudah lima tahun berkahwin juga masih belum mendapat anak. Ada seorang hamba Allah tu apabila saya nasihatkan agar semoga mudah mengandung begitu sombong sekali menolak nasihat saya dengan mencebikkan muka namun hakikatnya ialah sehingga saat ini beliau masih belum mengandung.

Pada hari raya aidilfitri lalu saya telah dikunjungi pasangan suami isteri rakan setugas saya. Dalam pertemuan tersebut sempatlah mereka mengadukan masalah mereka iaitu walaupun sudah lebih setahun berkahwin, isterinya masih belum mengandung. Kira-kira sebulan lepas
iaitu kira-kira tiga bulan selepas kunjungan di aidilfitri sewaktu berselisih ditempat kerja, dengan begitu gembira suami pasangan ini mengucap kesyukuran dan terima kasih kerana isterinya baru disahkan mengandung. Alhamdulillah setelah kira-kira 3 bulan mengamalkan
nasihat yang diberikan, isterinya telah mengandung.

Satu ketika sewaktu saya membeli belah dipasar raya Extra, saya merasa begitu sedih melihatkan seorang perempuan yang saya jangka seorang isteri sedang memasukkan jeruk anggur ke dalam bekas plastik. Saya merasa sedih kerana ini bakal menyusahkan perempuan ini untuk mengandung.

Saya memberanikan diri untuk mendekati wanita ini dan mula bertanya “suka makan jeruk?”
“Memang kegemaran saya” jawab wanita ini.
“Sudah berkahwin?” saya menambah.
“Sudah 3 tahun” wanita ini menjawab.

Tepat seperti jangkaan saya bahawa wanita ini sudah berkahwin.
“Berapa orang anak?” saya menyoal untuk mendapatkan kepastian hipotesis awal saya.

Seperti yang saya jangkakan wanita ini menjawab ” belum dapat anak lagi”. Selepas mendapat fakta yang dikehendaki saya pun memulakan sesi nasihat semoga kelak beliau mendapat anugerah anak termasuklah memberhentikan tabiaat memakan jeruk yang baru sahaja dibeli. Semoga Allah memberikan wanita ini zuriat dari anak yang soleh. Amin.

Kepada anda yang ingin mengandung dan mendapatkan anak, saya sarankan agar anda mengamalkan nasihat berikut:

Elakkan:

Minum coca cola, pepsi cola, minuman bergas
Makan junk food
Segala jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah seperti jeruk mangga dan ceremai
Makan makanan fast food seperti KFC, Mc Donald dan piza
Makan burger dan nugget
Makan jambu batu
Suami pula dikehendaki meminum susu kambing/susu lembu tepung fullcream atau susu segar. Kalau merokok perlu berhentikan tabiaat ini. Si isteri juga kena minum susu lembu sama ada dalam bentuk tepung fullcream atau susu segar.

Dan adalah sangat digalakkan agar anda dapat mengamalkan amalan seperti tertulis dibawah ;

Banyakkan menyebut nama ALLAH (al-Musowwir).

Monday, April 14, 2014

Panduan pemakanan ubtuk kesuburan


Soalan

APAKAH makanan terbaik bagi wanita yang belum hamil untuk menguatkan rahim, memperbanyakkan telur matang, subur dan cepat hamil? Apakah pula jenis makanan yang harus dielakkan oleh wanita yang belum hamil demi menjaga kesuburan, telur dan rahim?

Saya juga ingin tahu mengenai makanan terbaik untuk ibu hamil dan makanan yang harus dielakkan oleh mereka. Adakah sebarang vitamin untuk ibu hamil bagi mendapatkan anak bijak dan sihat sejak dalam kandungan lagi?

n Allia, Johor.

Jawapan

Pemakanan segar dan berkhasiat yang diambil berpandukan keperluan kalori serta mengikut piramid makanan adalah pilihan terbaik.

Istilah ‘menguatkan rahim’ adalah tidak tepat atau pasti kerana rahim terbentuk daripada tiga lapisan otot yang sememangnya kuat untuk mengembang sepanjang kehamilan dan mengecut sewaktu kelahiran serta kembali kepada saiz asal dalam waktu berpantang.

Mungkin apa yang dimaksudkan adalah lapisan terdalam rahim yang menyalurkan makanan kepada kandungan. Sewaktu kehamilan, lapisan endometrium ini dinamakan desidua, namun kemudiannya bekalan makanan janin bergantung kepada uri dan ibunya. Begitu juga dengan persoalan mengenai makanan yang membanyakkan telur matang. Wanita dilahirkan dengan sejumlah telur yang tidak akan bertambah lagi bilangannya. Pada setiap kitaran haid bagi wanita subur, hanya satu sahaja telur matang manakala sekumpulan yang lain akan mengalah dan pupus. Keadaan ini berlaku sehingga menopaus yang mana tiada lagi telur dikeluarkan.

Pengambilan ubat hormon kesuburan bertindak merangsang kumpulan telur supaya lebih banyak yang matang, bergantung kepada jenis dan dos ubat hormon berkenaan. Tanpa ubat hormon kesuburan, ramai wanita subur ini hanya menghasilkan satu sahaja telur matang. Bagi wanita yang kurang subur ovarinya pula, tiada telur matang dihasilkan dalam kitaran terbabit.

Segelintir wanita yang tidak mengambil ubat kesuburan didapati hamil kembar (tidak seiras), ia lebih banyak berlaku kepada wanita yang berusia, tanpa mengira pemakanan mereka.

Amalan mengelakkan makanan ‘tajam’ atau ‘sejuk’ juga lebih berdasarkan kepercayaan masyarakat, kesahihannya dari sudut perubatan moden belum terbukti.

Pada pendapat saya, tidak salah mengelakkan makanan terbabit sewaktu kehamilan memandangkan ia bukan makanan ruji kita iaitu tidak menjadikan kita kempunan atau kebuluran jika tidak mengambilnya.

Keperluan vitamin juga seharusnya mengikut kadar yang telah digariskan. Bagi sesetengah vitamin (yang bersifat larut air), pengambilannya yang berlebihan dianggap pembaziran kerana ia akan dilupuskan menerusi air kencing atau najis.

Namun bagi sesetengah vitamin lain (yang bersifat larut lemak), pengambilannya yang berlebihan boleh memudaratkan dan memberi kesan negatif kepada sifat janin, contohnya vitamin A.

Saya percaya, amalan kesederhanaan perlu dititikberatkan dalam aspek kehidupan kita termasuk dalam pengambilan makanan. Anak yang sihat dan bijak tidak semestinya datang daripada formula makanan ibunya. Tidak semua adik-beradik sesuatu keluarga (yang dikandung dan dibesarkan oleh ibu yang sama) mempunyai tahap kepintaran yang sama.

Bersama profesor Dr. Nik Hazlina Nik Hussain

Penyelaras Unit Perkembangan Kesihatan Wanita (Pakar Obstetrik & Ginekologi)

Pusat Pengajian Sains Perubatan Kampus Kesihatan Universiti Sains Islam Malaysia.

Sunday, April 13, 2014

Pilihlah sebaiknya

'Bila seorang wanita memilih seorang lelaki, dia sedang memilih Pemimpin untuknya. Bila seorang lelaki sedang memilih seorang wanita, dia sedang memilih madrasah untuk anak-anaknya.'

Friday, June 7, 2013

HATI DAN PERASAAN

Assalamualaikum Alhamdulillah ala kulli hal, terasa tenang dan damai di hati selepas menunaikan solat, menghadap Allah Azza Wa Jalla , Subhanallah, maka benarlah firman Allah yang agung “dan ketahuilah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram” (Ar Ra'du : 28) Teringat semula pesanan Imam Muda Asyraf, "Jika kita sedang melakukan sesuatu pekerjaan, apabila masuk waktu solat, solatlah dulu, selepas solat sambunglah semula pekerjaan tersebut, jika kualiti pekerjaan kita masih lagi di tahap yang sama , check kualiti solat kita" MasyaAllah, tersentap bukan? Pedas. Tapi kadang2 rasa pedas tu perlu untuk membuatkan makanan lebih sedap Sebenarnya, sudah agak lama juga blog ni tak diupdate, mungkin disebabkan kesibukan diri terhadap urusan2 dunia, masya-Allah, Cuma pada kali ini, saya paksa juga diri saya untuk menulis sesuatu, sesuatu yang sudah lama bermain-main dibenak fikiran saya, mungkin pada pandangan pembaca-pembaca sekalian, ianya sesuatu yg lapuk/cliché/cerita basi atau apa-apa sahaja yang sama waktu dengannya, tetapi pada saya, ia sesuatu yang sangat penting, walaupun hal ini sudah kerap diperkatakan, namun ia tetap perlu diulang-ulang dan terus diulang agar kita tidak lupa. Straight to the point, semua orang pernah mengalami suatu keadaan di mana hati dan perasaan kita akan terganggu, terkacau tersentuh dan sebagainya atau dalam erti kata lain , sedang dilamun cinta, walau betapa hebat dan dahsyatnya kita bermujahadah, namun kita tetap tidak dapat menafikan kewujudan perasaan tersebut, ia datang tanpa diundang, bukan atas kemahuan kita, sehingga kadangkala timbul satu persoalan dalam diri, “kenapa aku sering kali dibayangi perasaan seperti ini? Jawapannya mudah sekali, ianya disebabkan perasaan cinta, sayang dan rindu adalah fitrah yang dikurniakan oleh Allah kepada setiap manusia, Cuma yang menjadi perbezaannya adalah bagaimana kita mengawal perasaan tersebut, atau bagaimana kita menyalurkan perasaan tersebut, sama ada dengan cara yang diredhai Allah atau dengan cara yang bakal mengundang kemurkaan-Nya. Sahabatku Apabila kita membicarakan soal jodoh, perkahwinan, dan juga percintaan, kesemuanya perlu diselarikan dengan tujuan kita dijadikan oleh Allah S.W.T di atas muka bumi ini. “Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, “Aku hendak menjadikan khalifah di atas muka bumi, “ mereka berkata “Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu? Dia berfirman, “Sungguh aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui,” (2 : 30) “Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaku” (51 : 56) Dengan merenungi dan menginsafi kedua-dua ayat tersebut, kita seharusnya sudah memahami kenapa Allah S.W.T menciptakan kita di bumi ini. Yang pertama adalah untuk menjadi khalifah di atas muka bumi ini atau dalam erti kata lain menjalankan perintah Allah di atas muka bumi. Yang kedua adalah untuk mengabdikan diri hanya pada Allah Rabbul Jalil. Sahabat-sahabat sekalian, Apa sahaja yang kita lakukan didunia ini, study, berkahwin, berperang, hatta mati sekalipun, jangan sekali-kali kita lari dari tujuan kita di ciptakan. (Peringatan untuk diri ini juga yang sering lupa). Menangis. Berbalik kepada topik utama, tidak dapat dinafikan sebagai seorang remaja ataupun pemuda saya juga tidak dapat lari dari perkara ini, pernah sekali hati kecil ini terusik dek seorang Muslimah, namun hati bingkas beristighfar, mengingatkan diri bahawa hidup dan mati hanya untuk ilahi, memang, dalam menempuh urusan dunia, kita tidak akan pernah boleh untuk mengelak daripada berurusan dgn kaum wanita, terlalu banyak urusan-urusan dunia yang memerlukan penglibatan kedua-dua pihak, discussion, study group, dan sebagainya, dengan sebab itulah Islam mengharuskan percampuran antara lelaki dan perempuan atas dasar muamalah, tetapi Islam juga menyediakan beberapa garis panduan yang perlu dipatuhi untuk memelihara maruah kita dan juga untuk memastikan urusan muamalah yang dilakukan tidak melanggar batas-batas yang telah ditetapkan syariat. Teringat semula kata-kata seorang ikhwah (Ibnu CR ) “Kadang-kadang syaitan ni bijak, dia akan memilih untuk menyerang fitrah manusia” Masya-Allah, kadang-kadang kita sendiri pun tidak menyedarinya, kita perasan apa yang kita lakukan itu mengundang redha Allah, tetapi hakikatnya,hanya mengundang murka-Nya.. Sememangnya fitrah manusia mendambakan pasangan, akan tetapi, penting untuk kita memahami, perkahwinan yang dianjurkan oleh Islam bukan semata-mata untuk memenuhi tuntutan nafsu, akan tetapi, mempunyai tujuan yang lebih murni daripada itu, iaitu mendambakan syurga ilahi, Subhanallah, indahnya Islam. Sahabatku, Dalam kita berusaha untuk menjaga hati, bermujahadah menentang nafsu, selalulah ingatkan diri bahawa dalam menuju ke arah pembinaan Baitul Muslim, bukan individu yang kita kejari, bukan Muslimah itu yang kita dambakan untuk menjadi isteri, bukan Muslimin itu yang kita harapkan untuk menjadi suami, bukan hanya mendambakan seorang individu, tetapi apa yang kita dapat daripada perkahwinan itu, sejauh mana perkahwinan itu dijadikan alat untuk kita mencapai matlamat menggapai syurga Allah yang abadi. :) Sabda Rasulullah S.A.W Dinikahi wanita itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya, maka pilihlah dalam hal agamanya, nescaya beruntunglah keduanya. Akhir kata, jagalah hati, tetapkan iman dalam diri, takwa pada ilahi, insya-Allah terjaga diri. Wallahua’lam, wassalam J