Friday, April 23, 2010

Hukum-hukum yang mungkin tidak kite ketahui dengan jelas

(1) Adakah wajib kita ingat nama ayah Nabi kita Rasulullah S.A.W..?

Maka jawabnya wajib ke atas kita umat Islam untuk kenal nama ayah nabi kita, kalau kita tidal kenal nama ayah nabi kita maka berdosa. Ini telah dinyatakan dalam sebuah kitab, “dan bahawa (maksud “ dan bahawa” ini ialah “dan wajiblah”) ke atas kita, yakin dan beriman bahawa Muhammad anak Abdullah anak Abdul Mutalib anak Hasyim, hamba Allah Ta’ala dan Nabinya dan Rasul-Nya yang pilihan dan adalah ia (Rasulullah) kesudahan sekalian Nabi dan sekalian Rasul maka tiada Rasul dan Nabi yang baru dijadikan kemudian daripadanya”.

Maka dari penjelasan kitab ini, fardu ‘ain ke atas kita kenal nama ayah Nabi kita, jika kita tidak kenal maka berdosa. Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib bin Hasyim Bin Abdul Manaf. Hanya dari Muhammad hinggalah bin Abdul Manaf dan inilah wajib, fardu ‘ain ke atas kita untuk diingat dan dihafal sebagai umat Islam.

Harap diteliti atau dirujuk semula nama ayah Nabi kita ini dalam bahasa arab, risau sebutannya salah, kerana nama arab apabila ditukar dalam bahasa rumi mungkin ada yang salah ejaan sebutannya.
Nama Nabi panjang lagi tapi fardu ‘ain diingat seperti di atas.

Jelas tidak wajib atas kita untuk ingat nama-nama penyanyi, nama-nama pelakon bawang putih bawang merah atau seumpamanya.

(2)HUKUM MENYAMBUT HARI JADI

Maka jawabnya berdasarkan beberapa orang ulama’ kitab-kitab terbaru (ulama’-ulama’ yang lama tidak menyebut tentang perkara hari jadi ini) diantaranya seorang ulama’ besar di Universiti al-Azhar melalui kitabnya ‘yas a luu naka fiddin’ hukumnya bida’ah yang harus.

Bida’ah kerana tiada contoh yang dibuat pada zaman Nabi Muhammad S.A.W. .
Harus pula kerana tiada ayat, nas atau hadis yang melarang menyambut hari jadi maka harus asalkan biarlah dengan cara yang tidak bercanggah dengan Islam.

Hukum meniup lilin ini adalah haram kerana amalan ini tiada dalam agama lain melainkan agama kristian. Barangsiapa yang mengikut satu adab yang lazim untuk sesuatu kaum sahaja maka termasuk kaum itu.

Setengah ulama’ mengatakan boleh buat kek tetapi tidak boleh tiup lilin dan bernyanyi. Sebaiknya berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W. . Sesiapa yang berselawat ke atas atasku (Nabi Muhammad S.A.W. ) sekali maka Allah akan mengampunkannya sebanyak 10 kali dosa-dosanya.

Bersyukurlah kerana Allah masih memberikan kita peluang untuk hidup bukannya bergembira sedangkan semakin banyak hari jadi yang kita sambut untuk diri kita semakin tua umur kita dan semakin dekat kita dengan hari kematian kita maka patutkah kita bergembira, bertepuk tangan atau seumpamanya?

(3)HUKUM MENYAMBUT ULANGTAHUN PERKAHWINAN DAN TAHUN BARU

Maka jawabnya dibolehkan menyambut ulangtahun perkahwinan dan tahun baru asalkan dijaga adab2 yang dilandaskan syara’.

Barangsiapa yang mengikut satu adab yang lazim untuk sesuatu kaum sahaja maka termasuk kaum itu.Umpamanya yahudi apabila berlaku kematian maka semua berpakaian hitam tetapi kita melayu pun ikut sama, apabila berlaku kematian contohnya kematian raja dan sebagainya, disuruh rakyat memakai songkok yang diikat dengan kain di bahagian tepi songkok itu dan memakai baju hitam, ini semua pengaruh dari orang2 yahudi. Semua berpakaian seperti ini tiada dalam Islam. Jika kita ikut juga maka termasuklah kita dalam agama mereka. Begitu juga dalam majlis perkahwinan, dalam agama kristian, mereka yang berkahwin akan dilangsungkan dengan bunyi2 alunan muzik dan pengantin cium antara satu sama lain, cuba lihat keadaan majlis perkahwinan melayu sekarang, ada juga alunan muzik, dan sekarang pula sudah sampai mencium dahi, tidak mustahil suatu hari cium mulut pula, ini semua kita dapat lihat disebabkan kejahilan kita, kita ikut agama mereka perlahan demi perlahan.

Sambutan tahun baru dengan berpesta atau seumpamanya sepertimana yang berlaku di akhir zaman ini adalah jelas haram. Jika disambut dengan bacaan yaasin atau majlis2 kesyukuran di masjid2 ata

(4) Hukum melakonkan aksi solat dalam drama

Maka jawabnya jumhur ulama’ mengatakan haram melainkan untuk mengajar orang contohnya seorang ayah yang menunjukkan cara solat yang betul kepada anaknya.

(5) Hukum menyambut hari ibu

Maka jawabnya HARI IBU di fatwakan oleh ulama’-ulama’ di sebelah Timur Tengah adalah haram kerana hari ibu ini asalnya adalah hari “The Mother of God” dalam upacara kalendar orang kristian, The Mother of God yang bermaksud hari ibu Tuhan, orang kristian mengangap maryam iaitu ibu kepada Nabi Isa a.s ini adalah ibu Tuhan.

Dalam Islam menyuruh umatnya mengenang jasa ibu ini setiap masa dan waktu sepanjang tahun bukan setakat satu hari sahaja.

Begitulah juga dengan HARI BAPA, semua ini tiada dalam Islam, disebabkan kita ni jahil sangat, orang sambut kita sambut, sedangkan kita tidak tahu apakah itu dari Islam atau tidak.

(6) Hukum menyambut valentine

Hari Valentine bermaksud hari berkasih sayang juga adalah haram. Walaupun sudah tahu hukumnya haram tapi masih ramai saudara-saudara kita yang menyambutnya kerana kejahilan mereka sendiri. Cubalah teliti semula asal usul hari valentine ini.

(7) Hukum upacara membawa obor

Maka jawabnya ulama’ –ulama’ fatwa membawa obor adalah daripada adat agama majusi maka membawa obor adalah haram. Membawa obor seperti dalam sukan Sea atau olimpik atau larian obor adalah daripada upacara dalam agama majusi. Ketika itu larian obor ini dilakukan dalam upacara-upacara yang besar seperti berkahwin, bersukan atau sebagainya dengan membawa obor mengelingi kampung atau negeri. Direka ketika zaman olimpik yang pertama di Olimpia di Greek kuno, Greek kuno ini adalah agama majusi iaitu menyembah Tuhan api. Selepas itu ditiru pula oleh sukan-sukan yang lain termasuklah sukan-sukan di negara Malaysia iaitu negara yang dikatakan negara Islam…?.

***Perkara2 yang pelik ini semuanya datang dari yahudi untuk menyesatkan umat Nabi akhir zaman ini, sebaiknya belajarlah agama, banyak sangat yang kita tak tahu sehingga kita tidak sedar disebabkan kejahilan, kita melakukan dosa dalam sedar atau separa sedar. Tidak tahu apa yang dibuat itu betul atau tidak kerana jahilnya dalam ilmu agama, Allah berfirman yang bermaksud(kalau tidak salah) “ Adakah sama dengan orang yang mendengar ilmu agama dengan orang yang tidak mendengar ilmu agama”

(8) Air Ribena itu kalau tidak salah ana di dalamnya mengandungi alkohol, mungkin kandungannya itu sedikit tetapi alkohol tetap alkohol. Mohon disebarkan pada yang lain supaya tidak minum air Ribena.

(9) CoCa Cola diantara jenama yang kita patut boikot, jelas2 syaraikat ini menjadikan hasil duitnya itu untuk membeli senjata untuk membunuh saudara2 kita.Mohon disebarkan pada semua untuk boikot.

(10) Boikot digi dan maxis

(11) sayraikat2 judi atau syarikat lucah atau sayarikat2 yang dilarang pada syara' umpamanya playboy, crberg, dan sebgainya lambang2 mereka semuanya haram kita paparkan, di mana2 sahaja, facebook, di baju atau sebagainya. Seingat ana , kereta alfa romeo, lambang kereta itu mengandungi lambang salib, siapa yang ada kereta ini mohon dicabut atau ditutup dengan lambang lain.

No comments:

Post a Comment