Jom Baca Quran

Wednesday, April 21, 2010

Mari berimaginasi

mari berimaginasi
mari kita duduk sebentar. kosongkan fikiran dan lapangkan dada sambil memuji kebesaran Allah yang tidak pernah mengabaikan kita walaupun sesaat.

cuba kita bayangkan sebuah gelas yang jernih kini dipenuhi habuk kayu seperti yang terdapat di kilang papan. cuba kita masukkan air yang jernih kedalam gelas tersebut sehingga melimpah dan apa yang terjadi? sudah pasti habuk kayu di dalam gelas tersebut telah melimpah keluar dari gelas tersebut dan kini gelas tersebut kelihatan jernih bersih kerana dipenuhi air bersih sahaja.

bagaimana kalau kita gantikan air bersih tadi dengan air longkang yang busuk? sudah pasti gelas tersebut kelihatan jijik dan busuk walaupun habuk kayu tadi telah melimpah keluar.

bagaimana pula kalau kita mendambakan hati yang bersih dan sejahtera sedangakan seharian hidup kita di isi dengan perkara yang sia-sia?

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. [8:2]

No comments:

Post a Comment